Zazwyczaj dzielę się z Wami konkretnymi poradami na temat podróżowania. Gdzie kupić loty, jakie, gdzie jechać, gdzie się zatrzymać i dlaczego tak. Nie skupiam się na gorszych wydarzeniach i niepowodzeniach. Ale zostałam zaproszona do współpracy przez firmę DELAYFIX, która specjalizuję się w odzyskiwaniu odszkodowań za odwołane loty i stwierdziłam, że po pierwsze podzielę się z Wami moimi historiami, w końcu mam na koncie ponad 1000 lotów. A po drugie wyczerpująco opiszę możliwości odzyskania pieniędzy za odwołane i opóźnione loty, bo może macie takie na swoim koncie i nawet nie wiecie jakie przysługują Wam prawa. Ja przyznam się, że nie wiedziałam i olewałam temat frustrując się zepsutym wyjazdem. Opiszę Wam moje najgorsze loty i moje sposoby na to jak je przetrwać, bo takie sytuacje mogą się przytrafić również i Wam. Jeśli też macie takie doświadczenia na swoim koncie to dajcie koniecznie znać w komentarzach

ODWOŁANY LOT W OSTATNIEJ CHWILI

W grudniu 6 lat temu wybraliśmy się na weekend do Brukseli, gdzie mieszkała moja siostra. Jarmarki, przedświąteczny klimat, idealnie. W drodze powrotnej Brukselę sparaliżował śnieg w ilości 1 mm. Bo musicie wiedzieć, że kiedy w Belgii pada śnieg, nawet ten najmniejszy ustaję życie. Świat staje w miejscu i patrzy na tę przerażającą i obcą formę wody. Przyjechaliśmy na lotnisko i okazało się, że nasz lot do Polski jest odwołany. Były to tanie linie lotnicze Wizzair i w okienku uzyskaliśmy następujące informacje: a) następny lot jest za 2 dni i możemy wymienić na niego bilety, b)możemy kupić bilet na najbliższy lot inną linią, czyli Ryanair z własnych pieniędzy a Wizzair odda nam w postaci vouchera pieniądze za odwołany lot i pokryje koszty noclegu w hotelu na lotnisku. Wybraliśmy opcję b) gdyż wtedy pracowaliśmy na etacie i musieliśmy wrócić do Warszawy. W rzeczywistości odbyło się to tak, że Wizzair zwrócił nam 40 euro za lot, który odwołali (kupiliśmy bilety w mega promocji), za nowe bilety zapłaciliśmy ponad 1000 zł, a zwrotu za hotel nigdy się nie doczekaliśmy. Po tych doświadczeniach zawsze latamy rejsowymi liniami lotniczymi, gdyż latają codziennie i w razie odwołanego lotu zazwyczaj wraca się na drugi dzień plus zawsze zapewniają darmowy nocleg i transport na lotnisko oraz voucher na posiłek. Taka nauczka:)

PODMIENIONY SAMOLOT

Nasz pierwszy raz w Nowym Jorku. Mega emocje, bo lecieliśmy z synkiem. Pierwszy raz tak długo. Dla kogoś bułka z masłem, dla nas ogromne przeżycie bo nasze dziecko nie lubi latać, nigdy nie śpi na pokładzie samolotu plus bardzo głośno płacze. Ideał rodziców podróżników. Kupiliśmy loty w promocji LOTU za 1600 złoty od osoby, normalne bilety zazwyczaj kosztują około 2500 złotych. Nie widzieliśmy w tym nic podejrzanego, wręcz byliśmy zachwyceni naszym szczęściem. W przeszłości lataliśmy do USA i Kanady LOTem i wspominaliśmy to rewelacyjnie. Dreamliner jest super samolotem, bardzo wygodnym, obsługa świetna, jedzenie dla mnie pyszne i zdrowe, fajna rozrywka na pokładzie, no spoko. Jakież było nasze zaskoczenie, kiedy na Okęciu okazało się, że nie lecimy Dreamlinerem, ani nawet LOTem, ale podmienioną linia Privilage, wyczarterowaną specjalnie na ten lot. I to był koszmar. Serio. Po pierwsze samolot był brudny. Siedzenia nie rozkładały się. Obsługa nie mówiła po angielsku. Na pokładzie nie było posiłków, a co dopiero posiłków dla dzieci. Nie było rozrywki pokładowej. A my mieliśmy po raz pierwszy lecieć z synkiem 8 godzin do Stanów. Nie możecie sobie wyobrazić mojego zadowolenia. Na szczęście synek spał. W drodze powrotnej LOT zrobił nam ten sam numer z tymi samymi liniami lotniczymi. Odtąd latam do Stanów Lufthansą, bo takie numery są nie na moje nerwy. Oczywiście pisaliśmy do LOTu, ale nawet nikt nie raczył udzielić nam odpowiedzi. Teraz wiem, skąd tak duża różnica w cenie promocyjnej, a regularnej. Uważajcie.

P1010202 copy P1010175 copy P1020131 copy IMG_7177 copy

PIORUN

Maroko odwiedziliśmy 9 lat temu. Wtedy latał tam tylko Ryanair i to nie z Polski. Lecieliśmy z Bergamo. Podczas lotu nagle rozpętała się potężna burza. Obsługa samolotu zachowywała się wspaniale, nie dała po sobie nic poznać, byli genialnie profesjonalni. Nagle błysk za oknem i dym:) Wesoło pomyślicie. No było wesoło. Aczkolwiek nic się nie działo, obsługa nadal miała wszystko pod kontrolą, nie wyskoczyły maski. Pilot spokojnie zaczął schodzić do lądowania i zatrzymał się w Barcelonie. Dopiero po 4 godzinach czekania na lotnisku dowiedzieliśmy się, że w samolot uderzył piorun. Z 10 godzinnym opóźnieniem, w innym samolotem dotarliśmy do Marakeszu.

OPÓŹNIONY LOT Z NIEMOWLAKIEM

Powiem szczerze, że to jedno z moich najgorszych wspomnień lotniczych. Pełni optymizmu wybraliśmy się z 3 miesięcznym synkiem do Kopenhagi. Pozornie rewelacyjny pomysł. Nasze dziecko było spokojne, radosne, lot miał trwać tylko 55 minut. Po przybyciu na Okęcie okazało się, że samolot będzie na pewno opóźniony 2 godziny, może więcej. Byłam jeszcze niedoświadczona w podróżowaniu z dzieckiem samolotem. W sieci jeszcze wtedy nie było o tym żadnych informacji. Nie wiedziałam do końca co spakować, robiłam wszystko na czuja. Zresztą po moich doświadczeniach z latania z synkiem stworzyłam posta PIERWSZY LOT SAMOLOTEM Z DZIECKIEM w którym znajdziecie wszystkie informacje i przydatne wskazówki. Wszystko co miało pójść nie tak, poszło. Skończyły nam się pieluchy, skończyło się sztuczne mleko, woda, dziecko nie zasnęło na lotnisku, więc z przemęczenia płakało cały lot, a ja z nim. Na szczęście na pokładzie jedna ze stewardess była mamą bliźniaków i pomogła mi ululać synka na tyłach maszyny. Po wylądowaniu powiedziałam, że nigdy nie polecę już z dzieckiem samolotem. Byłam totalnie przerażona. W Kopenhadze zamiast cieszyć się wyjazdem czytałam amerykańskie blogi o podróżowaniu z maluszkami i wracając do Polski było naprawdę spoko. Ale odtąd wiem, że jeśli planujecie lot z niemowlakiem to musicie być ubezpieczeni na wypadek opóźnienia mądrym pakowaniem:

-zawsze pakujcie za dużo pieluch

-jeśli nie karmicie piersią to spakujcie zapas mm nie tylko na lot, ale z myślą o opóźnieniu, ja po prostu pakowałam już zawsze pół paczki

-sprawdzajcie na www lotniska czy lot nie jest opóźniony przed wyjściem z domu

-weźcie wózek do bramki, bo może uda się Wam w nim uśpić dziecko

-spakujcie na lotnisko nosidło do bagażu podręcznego

-bądźcie spokojni, bo nerwy i stres udzielają się maluszkowi

_DSC0900 DSC0924 _DSC0289

OPÓŹNIONY LOT Z DZIECKIEM

Kolejne cudowne opóźnienie zdarzyło nam się w Portugalii, kiedy wracaliśmy z Faro. Lecieliśmy Ryanair, bo tylko ta linia lotnicza lata tam z Polski. Lotnisko jest małe, ale są tam sklepy. Mieliśmy zapas jedzenia dla dziecka, ale sami nie zjedliśmy. Bo nie mieliśmy czasu. Radośnie udaliśmy się pod GATE i prześliśmy kontrolę. Linia lotnicza zatrzymała nas w malutkiej szklanej salce po kontroli paszportowej, bez jedzenia, bez sklepu, bez maszyny z przekąskami. I wtedy poinformowano nas, że z powodu strajku kontrolerów lotów we Francji lot będzie opóźniony kilka godzin. Aby było zabawniej był to dzień w którym Francja zdobyła Mistrzostwo Świata. Więc brawo Francuzi. Taki nam zrobiliście prezent. Po kontroli dokumentów nie mogliśmy wrócić na lotnisko, 150 osób tłoczyło się w upalny dzień w maleńkim pomieszczeniu. Dzieci siedziały na ziemi nudząc się, dorośli stali stłoczeni. Wylecieliśmy po 5 godzinach, a na pokładzie samolotu okazało się, że nie ma nawet wody, bo poprzedni pasażerowi opróżnili zapasy. Fajnie:) Na szczęście miałam jedzenie dla synka oraz przygotowane rozrywki, ale nie polecam nikomu. My zjedliśmy dopiero w Modlinie rzucając się zaraz po wylądowaniu na batony w pierwszym lepszym otwartym punkcie. Jeśli planujecie lot z dzieckiem, to miejcie w tyle głowy możliwe opóźnienie i spakujcie:

-zapas przekąsek i jedzenia z zapasem, albo kupcie jedzenie na lotnisku, nawet jeśli planowany lot ma być krótki

-kupcie na lotnisku zapas wody

-przygotujcie sporo rozrywek dla malucha, fajne są gry podróżne, magiczne kolorowanki oraz książeczki

 IMG_9179 IMG_0241 IMG_0238 IMG_9726

Teraz konkrety. Co możecie zrobić jeśli Wasz lot w wakacje był opóźniony bądź odwołany?

Sprawdźcie w specjalnym formularzu czy przysługuje Wam odszkodowanie TUTAJ!

Przede wszystkim zobaczcie czy kwalifikujecie się do odszkodowania. Może to był nawet 600 euro  za każdy bilet. Dlatego warto zwrócić się do DELAYFIX i powalczyć o zadośćuczynienie.

Twoje prawa
Prawa Pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Nakłada ono na linie lotnicze obowiązek przyznawania rekompensat pasażerom, których loty zostały opóźnione, odwołane loty, bądź odmówiono im wejścia na pokład.

Rekompensata
Pasażerom lotów objętych rozporządzeniem przysługuje wypłata rekompensaty w wysokości do 600 EUR, jeżeli opóźnienie lotu wynosi więcej niż 3 godziny. Kwota rekompensaty uzależniona jest od długości lotu. O tym, czy dane zdarzenie kwalifikuje się do odszkodowania i w jakiej wysokości odszkodowanie możesz otrzymać, decyduje wiele czynników. Ta strona ma na celu udzielić odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące tej kwestii. Jeśli wciąż masz wątpliwości, skorzystaj z formularza Delayfix, aby sprawdzić czy Twój lot kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty.

Kogo dotyczy rozporządzenie?
Rozporządzenie WE 261/2004 opisuje zasady przyznawania odszkodowań oraz prawa pasażerów w transporcie lotniczym i dotyczy:

Pasażerów odlatujących z lotnisk znajdujących się na terytorium Państwa Członkowskiego UE i Szwajcarii,
Pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku kraju wspólnotowego, jeżeli takie loty obsługiwane są przez przewoźników z tych państw (i Szwajcarii),
Prawo Pasażera obejmuje również każdy lot rejsowy, czarterowy czy tanich linii lotniczych.

Kiedy nie przysługuje rekompensata?
Rekompensata za odwołany lub opóźniony lot nie przysługuje, jeśli:

Zakłócenie lotu spowodowane jest przez wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć np. destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie się danego lotu, zderzenie statku z ptakiem, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo.
Pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu powyżej 14 dni przed planowanym czasem odlotu.
Pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu w terminie 7-14 dni przed odlotem, zagwarantowano mu wylot na nie więcej niż 2 godziny przed planowanym lotem i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po pierwotnym czasie przylotu.
Pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu w terminie krótszym niż 7 dni oraz zapewniono mu wylot na nie więcej niż 1 godzinę przed planowanym lotem i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po pierwotnym czasie przylotu.

 

OPÓŹNIONY LOT wiecej szczegółów KLIK

ODWOŁANY LOT więcej szczegółów KLIK

UTRACONE POŁĄCZENIE więcej szczegółów KLIK

 

KONKURS

Trwa konkurs organizowany przez DELAYFIX . Aby wziąć udział wystarczy wejść na: https://utknieci.delayfix.com/ i kreatywnie odpowiedzieć na pytanie:

Co zrobiłbyś/abyś czekając na opóźniony lot?

Autorzy pięciu najbardziej kreatywnych odpowiedzi zgarną aparaty INSTAX! Konkurs trwa do 29 sierpnia, więc macie jeszcze sporo czasu na wymyślenie super odpowiedzi. Trzymam za Was kciuki!

 

Post powstał we współpracy z DELAYFIX

Nie ma więcej wpisów