Istria- nietypowy przewodnik- butikowe hotele, winnice, farmy oliwek, trufle, restauracje i miasteczka

Chorwację chciałam odwiedzić od bardzo dawna. W tym roku planowaliśmy wakacje w Pugli, ale los chciał, że musieliśmy odwołać plany i wybrać miejsce, do którego dojedziemy samochodem. Miało być w miarę blisko, bo to pierwsza tak długa podróż autem z naszym synkiem i nie chcieliśmy niespodzianek. Postawiliśmy na Istrię w Chorwacji. Trasa zajęła nam tylko 11 godzin. Na miejscu było upalnie, a mi udało się znaleźć świetny nocleg na airbnb w trasie. Czy Chorwacja mnie zachwyciła? Nie. Widzieliście zresztą na stories. Na pewno nie wrócimy już do Chorwacji, bo to nie jest miejsce dla mnie. Przepiękne widoki, owszem. Ładna architektura, tak. Ale bardzo zaniedbana infrastruktura, betonowe plaże, niemili ludzie, niesmaczne jedzenie i wysokie ceny w porównaniu do jakości oferowanej przez miejsca. Do tego nie ma w Chorwacji tego czego szukam w podróżach, inspirującego życia, miejsc. Czegoś co mogłabym z wyjazdu przywieźć i wprowadzić w życie. Nie ma dolce vita, nie ma uśmiechniętych ludzi w knajpach. Jest tak bardzo dziwnie w porównaniu z innymi miejscami w Europie, które odwiedzam. I ok, szanuję, że komuś się w Chorwacji podoba i dobrze się tam czuje. To jest fajne i każdy może mieć swoje miejsce na świecie. Jednak jeśli dużo podróżujecie z moim blogiem, dzielicie ze mną miłość do kreatywnych miejsc, szukacie tej ulotnej magii i dotychczas znajdowaliście ją w miejscach które polecam , to również Chorwacja Was nie zachwyci. I mając jeden urlop w roku, po prostu moim zdaniem szkoda życia na rozczarowania. Ale. Jeśli tak jak my chcecie jechać gdzieś samochodem, aby było szybko i ciepło. I jednak planujecie odwiedzić Istrię, to my zjechaliśmy ją wzdłuż i wszerz i znaleźliśmy perełki. Fajne winnice, cudowne gaje oliwne, całkiem przyzwoite plaże i niezłe restauracje. Uważam, że urlop zaplanowany z moimi wskazówkami może być bardzo przyjemny. Istria ma w sobie coś z Toskanii, coś z Prowansji, ale jednak w słowiańskim stylu, który jeśli jest Wam bliski, to Was zachwyci.

Jak się tam dostać?

My jechaliśmy samochodem z Warszawy z przystankiem w hotelu Hilton w miejscowości Wiener Neustadt przy autostradzie.

Kiedy warto odwiedzić Istrie?

Pogoda w Istrii dopisuję od kwietnia do końca października. Wrzesień był baaardzo upalny, mieliśmy codziennie temperatury powyżej 30 stopni i zero deszczu. Wrzesień jest doskonałym wyborem na odwiedziny tego regionu ze względu na zbiory winogron i trufli, które są wielkim wydarzeniem w regionie.

Gdzie zatrzymać się na Istrii?

Na wakacjach rodzinnych zawsze wybieramy domek na uboczu. Tym razem znaleźliśmy fajny z basenem. Wybór domów na airbnb w Istrii był ogromny. Szczególnie tych na wsiach. Słabo było z wyborem domów nad Morzem. Uważajcie na oferty na airbnb w Chorwacji, my dwa razy nacieliśmy się. Czytajcie opinie i sprawdzajcie właścicieli. Lubią kolorować w ofertach i na miejscu zawsze jest coś nie tak. Dlatego warto zachować podwójną czujność. Wybraliśmy się w ramach codziennych wycieczek do okolicznych butikowych hoteli i przyznaje, że są wyjątkowe. Ale mimo pięknego designu i klimatu, odwiedzają te miejsca specyficzni ludzie też trzeba się liczyć z tym , że to nie będzie taki pobyt jak w butikowym hotelu w innych miejscach Europy.

San Canzian

(Mužolini donji 7, 52460 Buje)

Przepiękny butikowy hotel z nieziemskim widokiem. Jeśli chodzi o design numer jeden w okolicy. Możecie tam wpaść na kawę bez rezerwacji.

Park Hotel, Rovinj

(Smareglijeva ulica 1A, 52210 Rovinj)

Nowy, bardzo duży hotel z widokiem na Rovinj, zrobił na nas ogromne wrażenie. Możecie tam wpaść na kawę bez rezerwacji.

Hotel Adriatic, Rovinj

(Obala Pina Budicina – Riva Pino Budicin 16, 52210 Rovinj)

Przyjemny butikowy hotel w Centrum Rovinj.

Meneghetti

(Stancija Meneghetti 1, 52211 Bale)

Hotel, który jest jednocześnie winnicą, bardzo toskański styl.

AIRBNB:

La Bella Vita Villa

(Katun, Istarska županija)

Moja pełna recenzja domu tutaj.

Miasteczka, które warto odwiedzić

Opatija Volosco

Bardzo przyjemne miejsce. Ładny port, ładna promenada wzdłuż Morza. Przepiękne widoki, taki zachodni sznyt. Nawet nie sama Opatija, ale właśnie Opatija Volosco.

Polecane miejsca: port w Volosco, restauracje w Volosco, plaża z łagodnym zejściem przy hotelu Miramar

Mošćenička Draga

Mój numer jeden. Bardzo piękne widoki, super plaża z łagodnym zejściem do wody i bardzo przyjemne knajpki na promenadzie. Do tego cudowne poukrywane plaże.

Polecane miejsca: Konoba Pescaria, Bistro “Fico”, piękna ukryta plaża za Coco Beach Bar

Vrsar

Malutka miejscowość niedaleko Rovinj, bardzo klimatyczna. Przyjemna plaża z łagodnym zejściem do wody, sporty wodne i świetna knajpka Casanova Bar. Ile my się oszukaliśmy tam miejsc jak to, bezskutecznie. Także polecam!

Rovinj

Najpiękniejsze miasteczko w okolicy. Bardzo klimatyczne. Z cudowną architekturą i zapierającymi dech w piersiach widokami. Jest tam kilka przyjemnych knajpek i jest sklep Lush, jest też ładnie. I na pewno jest to najciekawsze duże miasto w okolicy, w miarę bez kiczu, ale nadal moim zdaniem miasto ma ogromny i niewykorzystany potencjał. Miejsca i infrastruktura jest taka letnia totalnie. Zasługuje to piękne miasto na znacznie więcej.

Polecane miejsca: Sklep Lush, tapasy w barze Revera, La Puntalina, Meditteraneo Bar, spacer ulicą Vladimira Svalbe, wtedy mijacie te przesmyki z widokami na Morze

Bale Valle

Malutkie kamienne miasteczko na Wzgórzach. Naprawdę maleńkie. Ale dla nas to była miła wycieczka, bo równocześnie nie było tam nikogo. Jeśli macie czas to warto, ale serio jest tam tylko z 5 uliczek na krzyż.

Motovun i Gronżjan

Urocze miasteczka na wzgórzach pachnące truflami. Obydwa warte odwiedzenia. Polecam Gronżjan bo można wjechać autem na szczyt i zaparkować zaraz przy Centrum. Motovun to już więcej zabawy, bo aby dostać się do miasta trzeba zostawić auto na dole i wjechać kolejką. Miasta są przepiękne, mają bardzo toskański klimat i sklepy z truflami.

Buje

Kolejne miasteczko na wzgórzach, również warte odwiedzenia.

Plaże

Woda w Chorwacji jest niezwykle piękna, krystalicznie czysta i turkusowa. Plaże są kamieniste. Bardzo ważne jest, aby mieć buty do pływania. Nie dlatego, że kamyki są niewygodne, ale aby chronić stopy przed nadepnięciem na toksyczne morskie żyjątka. W Chorwacji występują rekiny, skorpiony i czarne wdowy. Wspominam, bo mieliśmy incydent ze skorpionem w łazience, a wiem, że większość osób o tym nie wie. Plaże w Istrii są w większości betonowymi zejściami bezpośrednio do wody. To podobało mi się z brzegu, ale nie chciałabym tak plażować. Drugą opcja są kamieniste plaże z łagodnymi zejściami do wody, ale o takie było ciężko. Kilka znaleźliśmy w:

-Vrsar

-Kamienjak

-Moscenicka Draga

Winiarnie

Największy zachwyt Istrii to winiarnie na każdym kroku. Te polecane wypisałam na dole. Można wpaść na degustacje lub skorzystać tylko z oferty sklepu.

Roxanich

(Kanal 30, 52424 Motovun)

Kozlovic

(Vale 78 Momjan, 52460 Buje)

Trapan

(Giordano Dobran 63, 52204 Šišan)

Benvenuti

(Kaldir 7, 52424 Motovun)

Kabola

(Kanedolo 90 Momjan, 52460 Buje)

Clai

(Brajki 105, Krasica, 52460 Buje)

Meneghetti

(Stancija Meneghetti 1, 52211 Bale)

Matosevic

(Krunčići 2, 52448 Sv. Lovreč)

Agrolaguna

(Mate Vlašića 34, 52440 Poreč)

Franc Arman

(Narduči 5, 52447 Vižinada)

Arman

(Narduci 3, 52447 Vižinada)

Cuj

(Farnazine BB, 52470 Umag)

Oliwa z oliwek

Belci

(San Rocco 22, Vodnjan)

Meneghetti

(Stancija Meneghetti 1, Bale)

Tonin

(Istarska 28, Vodnjan)

Bursic

(Nova Vas 102, Brtonigla)

Chiavalon

(V. Nazora 16, Vodnjan)

Al Torcio

(Strada Contessa 22/a, Novigrad)

Agrolaguna

(M. Vlasica 34, Porec)

Grubic

(A. Negri 7, Bale)

Negri Olive

(G. Martinuzzi 11, Labin)

Restauracje

Bistro Nikis, Poreć

(Cardo Maximus 9, 52440 Poreč)

Restauracja moich gospodarzy z Istrii, bardzo klimatyczna.

Hrast, Poreć

(Nikole Tesle 13, Poreč)

Restauracja z pięknym widokiem na miasto.

Garaz bar, Poreć

(Nikole Tesle 13a, Porec)

Beach Bar z widokiem na miasto.

Manzolin wine bar, Poreć

(Eufrazijeva 16 52440 Parenzo)

Bardzo fajne miejsce na wino. Klimatyczny bar.

Konoba David

(Kaštel 120c, 52460 Buje)

Idealne miejsce na trufle.

Konoba Dolina

(Gradinje 59/1, 52427 Livade)

Kolejne polecane miejsce na trufle

Konoba Morgan

(Bracanija 1, 52474 Brtonigla)

Klimatyczna restauracja z przepięknym widokiem na winnice, konieczna jest rezerwacja, miejsce jest takie raczej fancy i krzywo patrzą jeśli nie ma się bardziej formalnych strojów.

Mediteraneo bar, Rovinj

(Sv. Križa 24, 52210 Rovinj)

Kolory bar na skałach przy Morzu.

La Puntulina, Rovinj

(Sv.Križa 38, 52210 Rovinj-Rovigno)

Bardzo piękna restauracja, wymagana jest rezerwacja. Miejsce na wyjątkowe okazje, zdecydowanie.

Snack bar Rio, Ronvij

(Obala Alda Rismonda 13, 52210 Rovinj)

Super miejsce na przekąski i lunch.

Casanova Bar, Vrsar

(Montraker bb, 52450, Vrsar)

Klimatyczny beach bar przy plaży.

Moje tipy

– ubezpieczenie wykupiliśmy w Ergo Hestia bo obejmuje Covid

-autostrady w Chorwacji są płatne na bramkach

-zakupy robiliśmy w sklepie KOZUM, bo jako jedyny nie był dyskontem, jest również LIDL, który ma asortyment prawie taki sam jak w Polsce

-bardzo trudno w sklepach o świeże owoce morza i ryby, to mnie zaskoczyło

-owoce i warzywa kupowaliśmy przy drodze

-oliwę i wino kupowaliśmy zatrzymując się w wybranych winiarniach i na farmach

-ceny w restauracjach moim zdaniem są baardzo wygórowane w porównaniu do oferowanej jakości dań i miejsc, wychodziło znacznie drożej za obiad dla naszej trójki niż we Włoszech, Portugalii czy w Hiszpanii w miejscach o takim standardzie. Więc to nic złego, ale nie nastawiajcie się na niższe ceny jak my.

-uważajcie na skorpiony, jeśli w domu na oknach jest lawenda, to tam ją zostawcie, jest tam nie bez powodu:)

-obsługa w restauracjach była zawsze bardzo nieuprzejma, ale świetnie kelnerzy mówili po angielsku, natomiast nasi sąsiedzi na wsiach byli super mili i uprzejmi

-generalnie w Istrii wszędzie wszyscy świetnie mówili po angielsku, zarówno w restauracjach, w sklepach jak i w aptece, wszędzie

-mieliśmy ogromny problem z komarami, gryzą znacznie mocniej niż w Polsce i była tam ich plaga, zabierzcie z Polski Mugge, bo tam nie mogliśmy kupić. Są środki na komary, ale były mało skuteczne, więc lepiej zabrać swoje

-jeśli planujecie podróż w czasie Covid to sprawdzajcie tranzyt z Polski do Chorwacji i w drugą stronę, dlatego, że jadąc z Polski możecie wjechać do Włoch, do Austrii itd. Natomiast wracając z Chorwacji, nie możecie na dzień dzisiejszy spać w Austrii i Słowenii, nie można bez testów wjechać do Włoch. Warto to sprawdzać